Tänä vuonna juhlitaan!

27.5.2024

Vuonna 2024 vietämme juhlavuotta, sillä Tanssiva karhu- ja Kääntäjäkarhu-palkinnot täyttävät 30 vuotta. Ylen kulttuuritoimittaja Juha Virkkusen hienosta ideasta vuonna 1994 alkanut perinne on hyvissä käsissä, kun viime vuonna perustettu Runousyhdistys Karhu ry on nyt palkintojen jakajana.

Perinteen turvaamiseksi tarvitsemme lisää jäseniä. Jos sinulla on lähelläsi runouden ystäviä, niin vinkkaathan heille mahdollisuudesta liittyä mukaan. Helpoiten se onnistuu täällä nettisivuilla.

Olethan huomannut kampanjamme sosiaalisen median kanavilla? Toukokuusta syyskuuhun nostamme esille vuosien varrella Tanssiva karhu- ja Kääntäjäkarhu-palkinnon saaneita teoksia.  Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa, niin olet mukana uutisvirrassa.

Juhlavuotta juhlistetaan elokuussa Helsingin Runokuu-festivaalin aikaan – kuinkas muuten kuin – tanssimalla. Tanssivan karhun tanssit pidetään lauantaina 24.8. klo 16-18 Tekstin talon parvisalissa. Iloinen iltapäivä sisältää runoa ja musiikkia. Kerromme tilaisuudesta pian lisää.

Tämän vuoden Tanssiva karhu- ja Kääntäjäkarhu-palkintoehdokkaiden julkistus on Turun Kirjamessuilla Auditoriossa sunnuntaina 6.10. klo 13.30. Laitapa muistiin!

Raati (pj. esseisti Ville-Juhani Sutinen, runoilija Daniil Kozlov, kirjailija Anna Elina Isoaro, suomentaja Jaana Nikula) valitsee viisi kotimaista runoteosta ehdolle Tanssiva karhu -palkinnon saajaksi sekä kolme käännösteosta Kääntäjäkarhu-palkinnon saajaksi. Molempien palkintojen suuruus on ensimmäistä kertaa 4000 euroa. Tänä vuonna palkintosumma tulee Kopiostolta kansallisista varoista, jotka on tarkoitettu kotimaisten luovan alan hankkeiden edistämiseen.