KUTSU: Tule kanssamme juhlimaan Tanssiva karhu- ja Kääntäjäkarhu-palkinnon saajia

8.10.2024

Runousyhdistys Karhu ry jakaa perinteiset Tanssiva karhu- ja Kääntäjäkarhu-runopalkinnot torstaina 31.10.2024. Hyvä jäsenemme, tervetuloa paikalle seuraamaan tilaisuutta!

Aika ja paikka: to 31.10. klo 18:45–21:00 Tekstin talo, Lintulahdenkatu 3, Helsinki, Parvisali 6. kerros. Ovet avataan klo 18.15. Toivomme yleisön saapuvan viimeistään klo 18.30, sillä Yle lähettää tilaisuuden suorana lähetyksenä Yle Radio 1:ssä sekä Yle Areenassa klo 19.02 alkaen.

Palkinnot täyttävät tänä vuonna 30 vuotta, joten nyt on monta syytä juhlaan. Aiemmin Kääntäjäkarhu jaettiin ilman ehdokasasettelua, mutta nyt jo toisen kerran peräkkäin palkinnon saajaksi on ehdolla kolme ehdokasta. Molemmat palkinnot ovat ensimmäistä kertaa samansuuruiset, 4000 €. Tänä vuonna palkintosumma tulee Kopiostolta kansallisista varoista, jotka on tarkoitettu kotimaisten luovan alan hankkeiden edistämiseen.

Tilaisuudessa jaetaan myös Silja Hiidenheimon muistostipendi. Palkinnon lahjoittaa ja saajan valitsee Teos-kustantamo oman talonsa ulkopuolisista runoilijoista. Stipendi myönnetään tunnustuksena nuorelle tai nuorehkolle runoilijalle vaikuttavasta tuotannosta.

Tule juhlistamaan runoutta kanssamme ja kuulemaan runoja ehdokkaana olevista teoksista sekä voittajista kolmen vuosikymmenen ajalta! Runoja esittävät runoilijat itse sekä näyttelijä, lausuja Mirjami Heikkinen. Kuulemme myös runoja viroksi, kun Asko Künnap esittää runon Hannu Oittisen suomentamasta teoksesta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ei ennakkoilmoittautumista.

Tanssiva karhu -palkintoehdokkaat:
Virpi Alanen: Lento (Poesia)
Veera Antsalo: Nimettömästä (Teos)
Aki Salmela: Epäsäännöllisiä kappaleita (Teos)
Carina Karlsson: Marconirummet (S&S)
Maria Savela: Kasvu (ntamo)

Kääntäjäkarhu-palkintoehdokkaat:
Asko Künnap: Minun valtakuntani, suomentanut Hannu Oittinen (Enostone)
João Luís Barreto Guimarães: Välimeri, suomentanut Tarja Härkönen (Enostone)
Pedro Calderón de la Barca: Elämä on unta, suomentanut Arto Rintala (Faros-kustannus)

Raati: Raadin puheenjohtajana 2024 oli esseisti Ville-Juhani Sutinen ja muina jäseninä runoilija Daniil Kozlov, kirjailija Anna Elina Isoaro sekä suomentaja Jaana Nikula.

Tanssiva karhu- ja Kääntäjäkarhu-runopalkintojen perinne alkoi Ylen kulttuuritoimittaja Juha Virkkusen ideasta vuonna 1994. Palkinnot jakaa vuonna 2023 tätä tarkoitusta varten perustettu Runousyhdistys Karhu, ja Yle on palkintojen mediakumppanina. Yle Radio 1 lähettää tilaisuuden suorana lähetyksenä. Lähetys on kuunneltavissa Yle Areenassa 30 päivää tilaisuuden jälkeen.